
16 maj, 2025
Naturlänkens filmer väcker skrivlust i klassrummet
När Aneth, lärare i årskurs två, bestämde sig för att använda Naturlänkens faktafilmer om fåglar i sin skrivundervisning, visste hon att det skulle bli något särskilt.
Genom att kombinera filmvisning med strukturerat skrivarbete lyckades hon skapa en engagerande lektion som fick eleverna att både lyssna, tänka och skriva.
– Vi började med att göra en tankekarta, berättar Aneth. På tavlan skrev vi upp frågor som ”Hur ser fågeln ut?”, ”Vad äter den?”, ”Var bor den?”, ”Stann- eller flyttfågel?”, ”Vad bygger den boet av?” och ”Övrigt”.
Eleverna fyllde i tankekartan med sina egna förslag och nyfikenheten växte. Därefter såg de filmen två gånger, med uppdraget att lyssna efter svar på frågorna. Informationen från filmen samlades under rätt rubrik på tavlan, och eleverna hjälptes åt att formulera meningar utifrån det de sett och hört.
När tavlan var fylld med deras gemensamma fakta började de skriva en faktatext tillsammans. Aneth guidade dem i hur man strukturerar en faktatext, och eleverna fick sedan skriva av texten från smartboarden på papper.
Naturlänkens material har visat sig vara ett värdefullt stöd i undervisningen och bidrar till att göra skrivträningen meningsfull och rolig. Med faktafilmer som både informerar och inspirerar får eleverna möjlighet att utveckla sina skrivkunskaper samtidigt som de lär sig om naturen på ett lustfyllt sätt.
Klassen besöktes därefter av Naturlänken och fågelkunskaperna hos de nyfikna barnen kunde byggas på i ute naturen.

Kommentarer
Det finns inte några kommentarer för detta inlägget ännu.
Skriv en kommentar