Pedagogiskt material

Genom Naturlänken värnar vi om barnens framtid fylld av pedagogiska naturupplevelser med stor artrikedom och biologisk mångfald. Naturlänkens insats består av att med delaktighet, nyfikenhet och pedagogik locka ut fler barn, lärare och andra grupper i naturen för att utbilda och inspirera till att värna om den och njuta!

 

Vi hoppas att materialet är inspirerande och ger stöd när du som pedagog vill flytta undervisningen utomhus eller när du som föreningsmedlem vill erbjuda spännande och lustfyllda upplevelser i naturen.

 

Förutom material erbjuder Naturlänken personlig fortbildning, digitala inspirationsträffar och en digital plattform där alla intresserade kan mötas! Vårt brinnande intresse för fåglar är utgångspunkten i vår verksamhet och i mycket av det vi utvecklar.

 

Varför utomhuspedagogik?

Forskningen visar följande fördelar med att flytta ut undervisning i naturen:

  • Färre konflikter – mer utrymme för alla
  • Naturliga sammanhang att utgå ifrån
  • Hälsosamt med frisk luft, mer motion och fysisk aktivitet – sömn påverkas positivt
  • Färre sjukdomar-bättre immunförsvar
  • Lägre ljudnivå
  • Minskad stress-hjälper hjärnan att varva ner
  • Återhämtning
  • Förbättrad prestationsförmåga och inlärningsförmåga
  • Känsla av sammanhang
  • Mer genusneutral lekplats

Handledning till Naturlänkens pedagogiska material

Naturlänken en pedagogisk resurs som har som syfte att inspirera förskollärare, lärare och fritidspedagoger, men också andra som via föreningar vistas utomhus med barn och unga att integrera lärande om naturen i det dagliga arbetet med läroplan och kursplan, eller vid andra tillfällen utanför skola och förskola på ett roligt och meningsfullt sätt.

 

Materialet innehåller olika aktiviteter som är tänkta som resurs till läroböckerna med fokus på naturrelaterade aktiviteter utformade för att uppmuntra pedagoger att bli kreativa i sin undervisning och använda den så att den passar deras egna förutsättningar.

 

Förenkling och utveckling: Flera av aktiviteterna innehåller förslag på hur de kan förenklas eller hur de kan utvecklas för att öka svårighetsgraden.

 

Intresse och förmåga: Alla aktiviteter baserat på intresse och förmåga hos individer eller grupper i klassen och är lämpade för ett stort åldersspann.

 

Enskilt och i grupp: Uppgifterna kan användas av enskilda eller grupper av barn /elever tillsammans med pedagoger i samtal och gemensamt upptäckande.

 

Svårighetsgrad: Om en aktivitet upplevs för komplicerad är det bara att hoppa över den och gå vidare till nästa övning.

 

Valfri ordning: Materialet är tänkt att användas utifrån intresse och inte nödvändigtvis i den ordning aktiviteterna presenteras.

 

Det pedagogiska materialet består av olika teman kopplade till kursplaner och läroplaner för förskola, skola och fritidshem, så som biologins begrepp och förklaringsmodeller samt hållbar utveckling. Innehållet i materialet är tänkt att uppmuntra pedagoger att arbeta tematiskt och hitta ämnesövergripande kopplingar med naturen som klassrum.

 

Det pedagogiska materialet är främst designad för aktiviteter utomhus för att erbjuda barn och elever möjlighet att uppleva kopplingen till naturen och att lärande ska ske i naturliga sammanhang.

 

Designen uppmuntrar till att använda närmiljön för lärande och att oavsett om gruppen eller klassen befinner sig i ett skogsområde, vid havet eller mitt i en stad så finns det natur att upptäcka och ha som utgångspunkt för undervisning. Lärande om naturen kan ske även om grönområden är begränsade. Kanske finns det någon park, dunge eller grönområde i närheten. Närnaturen är ofta mycket mera spännande än vi tror. Att börja upptäcka det som finns utanför den egna dörren är det som till största delen tas upp i denna guide, och därmed det som kan upptäckas här i Sverige.

 

Innehållet i temaguiden är uppbyggd så att det finns kopplingar mellan undervisningsmaterialet och att kommande innehåll bygger på tidigare material. Det är också uppbyggt utifrån teman, årstidsväxlingarna med en förhoppning att barnen/eleverna bygger på sina kunskaper och erfarenheter för ett livslångt lärande.

 

I materialet finns en del dokumentationsunderlag där barn/elever kan fylla i sina fynd. Dessa underlag behöver inte alltid skrivas ut utan de är tänkta som inspiration till en egen loggbok som barnen kan arbeta utifrån. På så sätt vävs barnens utforskande i naturen ihop med andra ämnen såsom läs- och skrivinlärning, matematik, estetiska uttrycksformer med flera. Underlaget kan också visas på storbild och barnen/eleverna kan skapa sina egna versioner i sina loggböcker.

Ladda ner material här:

sv_SESwedish